Frukostbröd

                        Lätt bakat och super gott               
                                                                                 Ca 20 bullar

                                                                     250 grader ca 10 min
50g jäst
5dl vatten
½dl olja
1 tsk salt
2 msk ljus sirap
1½ dl solrosfrön
½-1dl pumpakärnor
6 dl rågsilk
7dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke
Värm vattnet och oljan till 37 grader och häll över jästen, blanda tills jästen löst upp sig.
Häll ner sirapen och rör ihop.
Blanda ihop rågsikten, nästan allt vetemjöl, saltet, solrosfröna och pumpakärnorna i en egen bunke
och häll sedan ner lite i taget i jästbunken under omrörning.
Rör ihop till en smidig deg. Är degen för kladdig ha i lite mer mjöl.
Låt degen stå och jäsa i bunken med bakduk över i 30 min.
Mjöla bakbordet och häll ut degen. Dela upp degen i 20 delar och rulla till bullar.
 Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa 30 min under bakduk. 
Innan de ska in i ugnen pensla med vatten och strö över lite pumakärnor och solrosfrön om du vill.
Grädda i mitten av ugnen ca 10 min


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0